Zasady zaliczenia kursu

Kurs zastępowych składa się z 9 zbiórek.
Po każdej z pierwszych ośmiu zbiórek będzie do wykonania zadanie międzyzbiórkowe.
Za jego realizację można otrzymać od 0 do 3 punktów.
Zadanie jest zaliczone w przypadku uzyskania min. 1 punkta.

Zasady zaliczenia kursu zastępowych: 

1. Obecność na min. sześciu z dziewięciu zbiórek kursu
2. Zaliczenie min. siedmiu zaliczeń
3. Posiadanie w notatniku kursowym:
- min. 40 gier i zabaw
- 5 pląsów
- 5 okrzyków

Zasady zaliczenia kursu zastępowych i otrzymania patentu zastępowego: 

1. Obecność na min. siedmiu z dziewięciu zbiórek kursu
2. Zaliczenie wszystkich zaliczeń (w tym min. trzy zaliczenia na trzy punkty)
3. Posiadanie w notatniku kursowym:
- min. 40 gier i zabaw
- 5 pląsów
- 5 okrzyków

Zasady zaliczenia kursu zastępowych i otrzymania patentu zastępowego z wyróżnieniem: 

1. Obecność na min. siedmiu z dziewięciu zbiórek kursu
2. Zaliczenie wszystkich zaliczeń (w tym min. pięć zaliczeń na trzy punkty)
3. Posiadanie w notatniku kursowym:
- min. 40 gier i zabaw
- 5 pląsów
- 5 okrzyków
4. Wyróżnienie za aktywność na min. trzech zbiórkach


ZBIÓRKA 1 - 31.01.2017 

Obrzędowość to duch zastępu, klimat, atmosfera. To zwyczaje, przedmioty, elementy, które nadają zastępowi „to coś”, sprawiają, że staje się on jedyny w swoim rodzaju. Zastęp z obrzędowością jest paczką dobrych znajomych, których łączy coś więcej, niż tylko mundur – wspólne tajemnice, przeżycia, przygody, obrzędy. Twój zastęp powinien być inny niż wszystkie, niepowtarzalny! W Twoim zastępie powinna panować specjalna atmosfera, harcerski i specyficzny klimat. Bez tego nie można się obejść, chyba że chcesz prowadzić nudną grupę przypadkowych ludzi. Jeśli tak, to już lepiej zapisz się do kółka szachowego, będzie ciekawiej… :) Zastęp łączy, a przynajmniej powinna, specjalna więź, którą można wypracować, jeżeli istnieje obrzędowość.

PRZYKŁADOWE ELEMENTY OBRZĘDOWOŚCI:

NAZWA – wiadomo, choć nazwa też może być tajemnicą
FUNKCJE - Np.: chorąży proporca, kronikarz
KONSTYTUCJA - Spis zasad obowiązujących zastęp
MIEJSCE SPOTKAŃ - spotkania w specjalnym, umówionym miejscu,
ELEMENT UBIORU - Każdy harcerz może nosić jednakowe sznurówki, buty, albo wyszyć na mundurze nazwę bądź logo zastępu.
PLĄS - Zabawa wymyślona lub bardzo lubiana przez zastęp,
LEGENDA - Bajka, opowiadanie o zastępie, skąd się wziął, czym się zajmuje itd.
OKRZYK - Wymyślony i związany z tematem obrzędowości. Używany np.:tylko wtedy, gdy członek zastępu dostanie pochwałę.
ROZPOCZĘCIE ZBIÓRKI- Wyjątkowy sposób rozpoczęcia zbiórki,
PIOSENKA - Hymn zastępu, można wybrać sobie już istniejącą albo wymyślić własną.
ZNAK ROZPOZNAWCZY - Np.: nawoływanie się gołębim gruchaniem albo logo.
ZAKOŃCZENIE ZBIÓRKI - Wyjątkowy sposób zakończenia zbiórki, np.: krąg rady
KRONIKA - Zapisane przygody zastępu, zdjęcia, ważne wydarzenia…
SZYFR - Wymyślony na potrzeby zastępu, znany tylko przez jego członków, używany, gdy chce się coś zachować w tajemnicy.
TAJEMNICA - Coś, o czym wiedzą tylko członkowie zastępu.
SKARBIEC - Skrzynia, pudło lub coś w tym stylu ze skarbami zastępu.
PSEUDONIMY - Każdy w zastępie może mieć jakąś ksywę, przydomek, np.: charakteryzujący jego zalety bądź wygląd.
KOLOR - Ulubiony kolor harcerzy z zastępu.
PROPORZEC - Chorągiewka zastępu z wyszytą nazwą, logiem itp.
TOTEM - „Cudak” wykonany z drewna bądź czegokolwiek innego, związany z tematem obrzędowości.
PIECZĄTKA - Może być wykonana z ziemniaka lub drewna, używana przy podpisywaniu się.
ŚWIECZNIK - Każdy harcerz może mieć na nim swoją świeczkę, którą zapala na początku zbiórki. Kto ma najbardziej stopioną świeczkę, ten był najczęściej na zbiórce.
PRZYWITANIE - Charakterystyczny dla zastępu sposób witania się z członkami zastępu.
JĘZYK - Własny język zastępu, wymyślone określenia. Np.: zbiórka to stacja, harcerze - szerszenie itp.

ZADANIE PO PIERWSZEJ ZBIÓRCE:
Stworzyć obrzędowość własnego zastępu (prawdziwego lub wymarzonego).
Na obrzędowość ma się składać min. 15 elementów, w tym minimum 5 innych niż wymienione powyżej.

ZADANIE SPECJALNE:
od piątku w skrzynce kontaktowej będzie czekać materiał na każdego członka zastępu. Należy go odebrać i odłożyć skrzynkę kontaktową na miejsce, by nie przeszkodzić innym w zdobyciu materiału. Materiał należy przeczytać do kolejnej zbiórki.


ZBIÓRKA  2 – 7.02.2017


ZASTĘPOWY

OBOWIĄZKI ZASTĘPOWEGO

1. OPRACOWANIE – po naradzie z zastępem lub drużyną – Planu Pracy Zastępu na dany okres oraz szczegółowe rozplanowanie poszczególnych zbiórek
2. PROWADZNIE – zaplanowanych zbiórek, ćwiczeń, wycieczek i innych zajęć
3. ORGANIZOWANIE – wszelkich prac zastępu, przez rozdzielenie zadań każdemu według jego umiejętności
4. PROWADZENIE DOKUMENTACJI zastępu, czyli: Książki Zastępu na bieżąco i dokładnie, czuwanie nad aktualnością Kroniki Zastępu oraz bieżących dokumentów, jak: próby na stopnie i sprawności, protokoły zadań zespołowych zgodnie z obowiązującymi regulaminami
5. UDZIAŁ W RADACH DRUŻYNY – wnioskowanie w sprawach swojego zastępu oraz zamierzeń drużyny wypływających „od dołu” od Twoich harcerzy
6. DBANIE o osiąganie pozytywnych wyników w szkoleniu harcerskim (zdobywanie stopni i sprawności we właściwym czasie), w szkole i obowiązkach domowych
7. WPŁYWANIE NA ZASTĘP poza zbiórkami, przez zainteresowanie się, czy wszystkie poczynania członków dokonują się po harcersku, według zasad Prawa Harcerskiego.
Istotą zadania zespołowego jest to, że każda z osób biorąca udział w jego przygotowaniu, ma swój udział w efekcie końcowym.

ZADANIE PO DRUGIEJ ZBIÓRCE ZBIÓRCE:
Stworzyć Sylwetkę dobrego zastępowego.
Napisz jakim chciałbyś być zastępowym?
W pracy możesz wypisać:
- Twoje autorytety na których chciałbyś się wzorować
- Twoje mocne strony, które chciałbyś wykorzystać do dobrego prowadzenia zastępu
- Twoje słabe strony, nad którymi musisz pracować, żeby dobrze poprowadzić zastępem
- Cechy, które chciałbyś posiadać i umiejętności, które chciałbyś zdobyć.

ZALICZENIE DOSTARCZYĆ DO SKRZYNKI POCZTOWEJ PRZED HARCÓWKĄ LUB PRZESŁAĆ PRZEZ FACEBOOKA LUB MAILA NA ADRES pzyra@zhr.pl
TERMIN 20 lutego.

ZADANIE SPECJALNE:
w skrzynce kontaktowej będzie czekać materiał dla każdego. Należy go odebrać (od 17 lutego i odłożyć skrzynkę kontaktową na miejsce, by nie przeszkodzić innym w zdobyciu materiału. Materiał należy przeczytać do kolejnej zbiórki.

KOLEJNA ZBIÓRKA – 21 lutego.


ZBIÓRKA NR 3 – 21.02.2017


FORMY PRACY

1. Forma musi być zgodna z treścią, którą chcesz przekazać.
2. Forma powinna pomóc ci w podkreśleniu i uwydatnieniu treści, unikaj takich, które mogą przesłonić przekaz. Nadmiernie rozbudowane formy spychają treść na drugi plan.
3. Formy które dobierasz powinny być oryginalne.
4. Korzystaj również z nowych form, które przynosi rozwój techniki i nauki.
5. Każda forma powinna mieć swoje tempo, unikaj dłużyzn.
6. Wybrana przez ciebie forma powinna zapewniać przeplatanie się różnych elementów, np. słuchanie i mówienie, oglądanie i pokazywanie. W miarę możliwości postaraj się, aby zawierała ona elementy statyczne i dynamiczne.
7. Wybrana forma powinna dać ci możliwość stopniowania napięcia i wprowadzenia punktu kulminacyjnego zbiórki.
8. W doborze form wykorzystaj inspirujące cię wydarzenia, mogą być to na przykład informacje przekazane przez media, literatura i poezja, kroniki, filmy, muzyka oraz własne obserwacje.
9. Wykorzystuj rekwizyty, staraj się, aby wśród nich znalazły się rzeczy autentyczne, np. zdjęcia, nagrane wypowiedzi, wypożyczone stroje lub eksponaty oraz elementy wykonane przez ciebie (plansze, skrypty, listy itp.). .
10. Jeżeli chcesz zapoznać harcerzy z wiedzą specjalistyczną lub ciekawym tematem, zapraszaj fachowców. Pamiętaj, aby zawsze powiedzieć, czego od nich oczekujesz oraz ustalić z nimi dokładnie temat i przebieg spotkania.
11. Dobierając formy na kurs pamiętaj, że powinny one: ukazywać możliwie dużo różnorodnych form, być inspiracją dla uczestników do ich pracy w drużynie, łączyć zajęcia na świeżym powietrzu i w budynku.

Zaliczenie zbiórki:
Wypisać 4 cele dla swojego zastępu i do każdego dobrać i opisać po 5 form pracy.

ZALICZENIE DOSTARCZYĆ DO SKRZYNKI POCZTOWEJ PRZED HARCÓWKĄ LUB PRZESŁAĆ PRZEZ FACEBOOKA LUB MAILA NA ADRES pzyra@zhr.pl
TERMIN 27 lutego.

KOLEJNA ZBIÓRKA – 28 lutego.

ZBIÓRKA NR 4 – 28.02.2017

1. Zasada logicznego ciągu – poszczególne elementy zbiórki tworzą całość. Są jak puzzle które po ułożeniu tworzą obrazek. Pamiętaj o zasadzie, najpierw uczymy się a później sprawdzamy swoją wiedzę. Nie zrobisz przecież najpierw quizu z wiedzy o bohaterze, później opowiesz o nim podczas gawędy.

2. Zasada tempa – zbiórka koniecznie musi mieć swoje tempo – swoją dynamikę. Kiedy opowiadasz gawędę, a połowa harcerzy już śpi, to znak że tempo zbiórki było za wolne. Tak już jest że najlepiej zapamiętujemy, to co na początku i na końcu, więc zawsze tam dawaj najważniejsze rzeczy. Przerwij zabawę, wtedy kiedy wszyscy świetni się bawią a nie wtedy kiedy wszyscy już śpią.

3. Zasada przemienności form – chyba wiesz jak trudno ci wysiedzieć 45 minut w ławce szkolnej. Nie skazuj na to samo swoich harcerzy. Stosuj różne formy pracy na zbiórce. Jest ich naprawdę dużo. Pamiętaj aby stosować na przemian formy szybkie – dynamiczne i spokojne – statyczne.

4. Zgodność formy z treścią – pamiętaj aby zawsze dobierać odpowiednią formę zajęć do tego co chcesz swoich harcerzy nauczyć. Przecież nie będziesz uczył samarytanki podczas ogniska, ani też opowiadał o zwyczajach ogniskowych jeżdżąc na łyżwach. Źle dobrana forma zniweczy cały Twój wysiłek.

5. Zasada: coś nowego, coś starego – harcerz na każdej zbiórce ma nauczyć się czegoś nowego. Dobrze, żeby harcerze zawsze oczekiwali pewnego zaskoczenia ze strony zastępowego. W zbiórce powinny się też znaleźć znane elementy (w tym stałe elemenenty zbiórki). Dzięki stałym elementom harcerze dobrze czują się w zastępie, bo znając wiele gier, zabaw, piosenek nawiązują do dobrych wspomnień z innych zbiórek. Dzięki elementom stałym czują się częścią całości i wiedzą jak się zachować.

6. Zasada zaangażowanie każdego – planuj zbiórkę dla wszystkich harcerzy, a nie tylko dla ich części. Każdy w równym stopniu musi mieć możliwość gry, zabawy, wykazania się. Jak poczuje się harcerz dla którego zabrakło kawałka ciasta bo został on podzielony na 5 części zamiast na 6?

7. Zasada: zastępowy też się bawi – to ty jesteś wodzem, szefem swojego zastępu. Każdy z Twoich harcerzy będzie cię naśladował. Więc jeśli ty podczas zabawy będziesz siedział z boku oni pójdą za Twoim przykładem. Przewodnicz we wszystkich grach i zabawach, a Twoi harcerze nigdy nie będą podpierać ścian. Nic się nie stanie, jeżeli jednak podczas części zajęć będziesz musiał zająć inną rolę.

Zaliczenie zbiórki:
Napisać plan 3 zbiórek uwzględniający zasady dobrej zbiórki z opisem poszczególnych elementów zbiórki.

Do niedzieli (5 marca) na blogu pojawi się wpis, który należy przeczytać przed zbiórką.

ZALICZENIE DOSTARCZYĆ DO SKRZYNKI POCZTOWEJ PRZED HARCÓWKĄ LUB PRZESŁAĆ PRZEZ FACEBOOKA LUB MAILA NA ADRES pzyra@zhr.pl
TERMIN 6 marca.

KOLEJNA ZBIÓRKA – 7 marca.


ZBIÓRKA NR 5 – 07.03.2017


Każdy harcerz zdobywający stopień powinien mieć zapewnioną możliwość odbycia odpowiedniego okresu przygotowawczego, w trakcie którego będzie mógł posiąść wymaganą wiedzą i umiejętności, zdobyć wymagane doświadczenie harcerskie oraz wykształcić w sobie cechy dojrzałości i postawy opisane w idei i sylwetce stopnia. Przy czym obowiązek prawidłowego przygotowania kandydatów do zdobycia stopnia spoczywa na drużynowym i zastępowych, którzy powinni tak układać programy zbiórek, wycieczek, biwaków i obozów aby kandydaci uczestnicząc w organizowanych zajęciach i wykonując polecone im zadania, kształtowali w sobie pożądane cechy charakteru i postawy, a także zdobywali potrzebną wiedzą i umiejętności.
(Regulamin Gwiazdek Zuchowych i Stopni Harcerskich, pkt 10)

W próbach na stopnie zaliczenia realizacji zadań dokonuje drużynowy lub osoby przez niego upoważnione: instruktorzy, specjaliści, rodzice, duszpasterz, przyboczny, zastępowy, itp.
(Regulamin Gwiazdek Zuchowych i Stopni Harcerskich, pkt 13)

Jeżeli harcerz zdobywa biegłość w określonej dziedzinie, winien znaleźć sprawność jej odpowiadającą i zgłosić się do drużynowego lub drużynowej komisji stopni i sprawności (jeżeli taka działa w drużynie) celem ułożenia odpowiedniej próby. Szczególnie w przypadku młodych harcerzy w wyborze sprawności wskazana jest pomoc drużynowego bądź zastępowego.
(Regulamin sprawności, pkt 2)



Zaliczenie zbiórki:
- Wypisać min. 5 zadań z prób na stopnie lub sprawności - po 1 dla jednej osoby z zastępu (mogą być prawdziwe lub wymyślone).
- Napisać plan dwóch zbiórek zastępu uwzględniających zasady dobrej zbiórki i mających na celu zaliczenie wymienionych zadań na stopnie lub sprawności.

ZALICZENIE DOSTARCZYĆ DO SKRZYNKI POCZTOWEJ PRZED HARCÓWKĄ LUB PRZESŁAĆ PRZEZ FACEBOOKA LUB MAILA NA ADRES pzyra@zhr.pl
TERMIN 13 marca.

KOLEJNA ZBIÓRKA – 14 marca.

ZBIÓRKA NR 6 – 14.03.2017

 „Kto gra - ten walczy. Zwycięża przeciwnika, przezwycięża siebie samego. A chłopcy kochają walkę! Dlatego przepadają za grami. Instynktu walki w chłopcu nie zabijemy. Ani to możliwe, ani pożądane. Więc chęć zmagania się, próbowania sil, trzeba - nie zwalczyć, lecz przestawić z torów, które mogą być niepożądane (bójki, sprzeczki, rywalizacja osobista, zazdrość) - na tory dobre. Są nimi w harcerstwie przede wszystkiem: zawody zastępów, próby na stopnie, gry harcerskie. (...) Treść codzienna, zapełniająca zbiórki, tok zajęć powszednich
- o ile nie ma popsuć, zniekształcić, skarykaturować naszego harcerskiego sposobu wykorzystania instynktu walki chłopców na dobre, musi być cała właśnie jedną, wielką, uharcerzoną (to znaczy przerobioną na harcerski sposób) walką." Juliusz Dąbrowski "Gry i zabawy w izbie harcerskiej."
Gry powinny być częścią naszych harców w izbie harcerskiej i w lesie. Sama nazwa -harcówka - sugeruje już potrzebę grania. To właśnie w grze zdobywamy kolejne umiejętności, rozwijamy swoją osobowość, mobilizujemy wszystkie swoje siły. Wreszcie, po prostu, świetnie się bawimy. Zaś bawiąc się tworzymy po kawałku siebie. By tak jednak było, musimy zawsze pamiętać o kilku zasadach:

1. Przez gry realizuj wymagania na stopnie harcerskie.
Dobry drużynowy rozpisuje wymagania, z danej próby na stopień harcerski, na poszczególne zbiórki i wycieczki. Ich częścią zaś jest gra. Tak więc w grze właśnie, harcerze zdobywają wiedzę i sprawdząją swoje umiejętności. Nagrodą za wysiłki i dalszą motywacjąjest nie tylko wygrana w grze, ale również zaliczenie przez drużynowego wymagania w karcie próby.
2. Układaj gry w cykle.
Cykle tematyczne - gier z danej dziedziny np. samarytanki czy umiejętności spostrzegawczości - powinny gwarantować coraz wyższe stawianie poprzeczki do pokonania. Na początku uczymy w grze rzeczy najłatwiejszych. Potem te umiejętności przydadzą się w grach o wyższym stopniu trudności. Coraz trudniej zwyciężyć, coraz wszechstronniej trzeba się wytężyć, by wygrać. W końcu takiego cyklu można wreszcie zaliczyć wymaganie lub kilka wymagań na stopień.
3. Łącz gry w logiczny ciąg.
Gry muszą tworzyć logiczny ciąg z całą zbiórką. Jeśli następuje po sobie kilka gier, jedna musi wynikać z drugiej, musi być jej naturalnym następstwem.
4. Pilnuj żelaznej sprawiedliwości.
Zawsze sprawdź, czy wszyscy rozumieją zasady gry. Muszą być one wyraźne i jednoznaczne. Jednocześnie gra musi być „fair play". Ty zaś, jesteś strażnikiem prawa. Pamiętaj, że żelazna sprawiedliwość jest konieczna.
5. Przerwij grę w odpowiednim momencie.
Gry należy przerwać zanim się znudzą, tak, by pozostał niedosyt. Przeciąganie nawet najfajniejszej gry w nieskończoność wywoła znużenie.
6. Dobrze przygotuj grę.
Zrób jej plan z wyliczeniem czasowym. Przygotuj rekwizyty. Wprowadź wcześniej w zasady
gry wszystkich, którzy są jej organizatorami.

ZADANIE: Stwórz własne gry (min 4), w tym przynajmniej jedną:
- krótką (niewymagającą rekwizytów)
- do przeprowadzenia z długopisem i kartką papieru
- długą (np. na większą część zbiórki)
- integracyjną

ZALICZENIE DOSTARCZYĆ DO SKRZYNKI POCZTOWEJ PRZED HARCÓWKĄ LUB PRZESŁAĆ PRZEZ FACEBOOKA LUB MAILA NA ADRES pzyra@zhr.pl
TERMIN 20 marca.
KOLEJNA ZBIÓRKA – 21 marca.


ZBIÓRKA NR 7 – 21.03.2017


Elementy planu pracy zastępu

1. Strona tytułowa: nazwa organizacji harcerskiej, drużyny, zastępu. Informacja o tym, kto sporządził plan. Logo zastępu
2. Informacje podstawowe: kontakt do zastępowego, miejsce spotkań, liczebność zastępu
3. Charakterystyka:
- historii zastępu
- zastępu (mocne i słabe strony)
- obrzędowości i funkcji
- zastępowego i harcerzy (realizowane próby i sprawności)
W charakterystyce powinny zawrzeć się informacje o liczebności zastępu i tego, jak się ona zmieniała w ciągu ostatniego roku, - częstotliwości i regularności zbiórek zastępu w poprzednim roku, - funkcyjnych zastępu, - umundurowaniu harcerzy, - dokumentacji (kronice, notatniku zastępowego, stronie internetowej...) - sprzęcie zastępu i o tym, jak jest zdobywany, przechowywany, konserwowany.
Uwzględniamy też informacje, czy zastęp ma swojego „ducha”? Co harcerze mają ze sobą wspólnego, jaki tworzą zespół? - Czy w zastępie panuje harcerska atmosfera? - Czy harcerze znają: - Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie? - historię harcerstwa? - historię i zwyczaje drużyny i szczepu? - Jak radzą sobie z technikami harcerskimi (samarytanką, obozownictwem, sygnalizacją, terenką) i historią harcerstwa? - Jakie posiadają stopnie? ile mają sprawności? czy lubią je zdobywać?
4. Wizja zastępu - cele krótko i długofalowe (na pół roku i na 2-3 lata) oraz formy realizacji. (cele indywidualne i grupowe)
5. Terminarz zastępu.
6. Konspekty zbiórek.
7. Informacje dodatkowe, uwagi, podział zadań, podpis piszącego plan.

ZADANIE: Na podstawie dotychczasowych zaliczeń stwórz kompletny plan pracy zastępu (prawdziwego lub wymyślonego).

ZALICZENIE DOSTARCZYĆ DO SKRZYNKI POCZTOWEJ PRZED HARCÓWKĄ LUB PRZESŁAĆ PRZEZ FACEBOOKA LUB MAILA NA ADRES pzyra@zhr.pl
TERMIN 27 marca.
KOLEJNA ZBIÓRKA – 28 marca.

ZBIÓRKA NR 8 – 28.03.2017


ZASADY BEZPIECZEŃSTWA NA ZBIÓRKACH

1. Organizując zbiórki w terenie szczególnie musisz zwrócić uwagę na zasady bezpieczeństwa. Harcerzom działającym na własną rękę w nieznanym terenie różne, niekoniecznie dobre pomysły mogą przyjść do głowy, tak więc ogranicz do minimum potencjalne niebezpieczeństwo.
2. Pamiętaj o rozsądnym wybraniu miejsca - park, w którym wieczorem zbierają się ekipy pijaczków, zamarznięty staw, bagna, park lub las, w którym pełno jest śmieci, potłuczonych butelek itp., ruchliwe skrzyżowanie, droga wylotowa czy szosa nie są szczęśliwym pomysłem.
3. Zbiórki w terenie zazwyczaj trwają dłużej - czasem do 3, 4 godzin, a niekiedy cały dzień. Trzeba więc zaczynać je o sensownej porze (a nie np. w zimie o 16.00) i zawsze informować rodziców, kiedy zbiórka się skończy. Jeśli planujemy zbiórkę całodzienną, przypomnijmy harcerzom o kanapkach - na głodnego nikt się dobrze nie bawi.
4. Zadania, jakie harcerze mają do wykonania nie powinny prowokować do niebezpiecznych zachowań (opisz widok ze słupa), wchodzenia na budynki, urządzenia, wysokie drzewa, wchodzenia do wody, poruszania się poboczem autostrady itp.
5. Szczególną ostrożność trzeba zachować na drogach, dlatego lepiej poruszać się tam w szyku, na końcu i na początku którego iść będzie ktoś sensowny.
6. Bardzo fajnym elementem gry, biegu, wędrówki jest ognisko - trzeba pamiętać, że zawsze należy dobrać odpowiednie miejsce i starannie ognisko po zbiórce zagasić i zamaskować teren. Nie palimy ognisk w czasie suszy!
7. Bądź realistą, jeśli chodzi o możliwości fizyczne harcerzy - wędrówka, po której pamiętają tylko, jak bardzo byli zmęczeni na pewno nie była udana...
8. Jeśli nie skończyłeś jeszcze 18 lat, pamiętaj, że zawsze na biwakach i wyjazdach powinien towarzyszyć wam pełnoletni opiekun - niekoniecznie musi byd harcerzem (np. starszy brat).

ZADANIE: Stworzyć kodeks bezpieczeństwa w zastępie (min. 10 pkt).

ZALICZENIE DOSTARCZYĆ DO SKRZYNKI POCZTOWEJ PRZED HARCÓWKĄ LUB PRZESŁAĆ PRZEZ FACEBOOKA LUB MAILA NA ADRES pzyra@zhr.pl
TERMIN 3 kwietnia.
KOLEJNA ZBIÓRKA – 4 kwietnia.

ZBIÓRKA NR 9 – 04.04.2017


Zastęp na obozie

1. Zadbaj, żeby cały zastępo pojechał na obóz.
Jeśli ktoś z twoich ludzi nie może jechać, to zrób wszystko, żeby pomóc. Namów gościa, jeśli on sam się waha, pogadaj z drużynowym, żeby przekonał jego rodziców, jeśli to oni są źródłem problemu. Czasem jest tak, że warunkiem wyjazdu są oceny. Możecie to jeszcze naprawić i pomóc koledze je poprawić. Czasem problemem są pieniądze. To też w grupie jest łatwiej załatwić. Pogadaj z drużynowym, on też czasem może coś zaradzić. Dla ciebie ważne jest, żeby wszyscy ludzie, którzy pojadą na obóz znali się, lubili i tworzyli zgraną paczkę. Jeśli tak jeszcze nie jest, to postaraj się o kilka dobrych zbiórek przedobozowych, bo inaczej ciężko będzie.

2. Zaplanuj pionierkę i rozdziel zadania
Przyjeżdżacie na obóz i zaczyna się pionierka, czyli kawałku ciężkiej roboty! Dodatkowo służby w kuchni, warta w obozie. Wtedy najważniejsze zadanie leży na zastępowym.
- Wcześniej przygotuj projekt pionierki czyli wszystkich urządzeń obozowych w namiocie. Zaprojektujcie je razem, tak, żeby była ciekawa, funkcjonalna, żeby było dużo miejsca i żebyście nie wpadali na siebie rano przy ścieleniu łóżek. Samo projektowanie jest niezłą zabawą!
- Praca jest ciężka, wszyscy są zmęczeni już po pierwszym dniu. Nie możesz dopuścić do tego, żeby spadły nastroje w zastępie, bo wtedy żadna praca nie ruszy.
- Rozdzielaj pracę sprawiedliwie i zanim dasz komuś jakąś ciężką pracę sam weź się za robotę. Jak będziesz sprawiedliwy i dobrze będziesz zarządzał pracą zastęp będzie cię szanował i słuchał. Nie dlatego, że jesteś zastępowym, tylko dlatego, że jesteś mądry i warto cię słuchać.
- Warty. Stwórz zwyczaj, np. że zastępowy bierze najgorszą wartę nocną, ale nie stoi w dzień. Czemu? Bo w nocy młodszym jest najtrudniej, a w dzień musi pilnować wszystkiego.

3. Dbaj o obrzędowość
Najważniejsze na obozie jest to, co dzieje się w namiocie. I choćby drużynowy na głowie stanął, żeby wam obóz uprzyjemnić, choćby stworzył kosmiczny program, to wszystko na nic, jeśli będziecie się źle bawić we własnym gronie. Dlatego ważne jest, żeby w zastępie było fajnie.
Postaraj się zrobić kilka zbiórek przed obozem, na których będziecie szykować się do obozu. Tam ustalicie jak będą wyglądały wasze stroje, tam je zrobicie, tam też może wpadną wam do głowy różne głupie pomysły, które zrealizujecie. Ustalcie, że bierzecie wszyscy takie same koszulki i jednego dnia ubieracie się w nie. Umówcie się, że przywiązujecie sobie do menażek takie same sznurki, żeby się nie gubiły na stołówce. Dla oszczędności miejsca w plecaku i na półce, dla zgrania i dla oszczędności pieniędzy możecie się umówić, że bierzecie jedną pastę, jedno mydło, jeden szampon, pastę do butów i jeden proszek do prania. Wyda wam się śmieszne, ale i tak myjecie się zazwyczaj razem, a tak jest ciekawiej i działa! Weźcie jakieś elementy zdobnictwa, które przyozdobią wasz namiot, a będą dla was miłe.

4. Przygotuj ciekawe zajęcia i pomysły
Nie zapomnij, że każdy zastęp to jedna paczka. Zobaczycie jak ważne to będzie na obozie. Od ciebie zależy jak będą bawić się TWOI ludzie. Ty pierwszy zobaczysz, że ktoś jest chory, ty pomożesz gdy biszkopt nie umie ścielić pryczy, ty pocieszysz gdy ktoś będzie się załamywał i ty zbierzesz laury i ochrzan za sukcesy i wpadki. Gdy atmosfera w obozie czy podobozie się nie klei - Ty możesz zmienić atmosferę w swoim zastępie. Przygotuj ciekawe zajęcia, gry, albo nawet dobrą książkę, którą razem będziecie czytać na głos.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz